maandag 15 februari 2016

Moodboard voor mijn nieuwe huisstijl


Nu ik bezig ben met het ontwikkelen van een online school, moet ik gaan zorgen dat ik op allerlei plekken waar ik online en offline te vinden ben dezelfde uitstraling krijg. Ik moet dus weer eens gaan denken aan branding. Een nieuwe huisstijl voor mijn nieuwe nog te bouwen website en voor de school, voor de lessen en de werkboeken, voor m'n blog, voor Facebook, visitekaartjes en briefpapier. Er komt veel bij kijken. Want wie ben ik nou eigenlijk? Hoe wil ik mijzelf laten zien? Welke kleuren, logo's, lettertypes, dessins, quotes en foto's wil ik gebruiken? Voor anderen vind ik dit nooit zo moeilijk; in opdracht bedenk ik vele websites, logo's, huisstijlen en verpakkingen. Maar voor mezelf... Het is bijna de lastigste opdracht die er is! 

Goed, hoe te beginnen? Vanochtend keek ik even op Pinterest. Maar dat moet ik niet meer doen... Ik wordt daar zo overweldigd door eindeloze rijen met de mooiste ontwerpen en ideeën. Maar dat zijn allemaal al kant-en-klaar-uitgewerkte huisstijlen. Huisstijlen van een ander. Ik wil geen kopie van iemand anders, ik wil me er eigenlijk ook niet eens door laten inspireren, ik wil een eigen idee en ontwerp!
Dus ik begin op de manier zoals ik vaak begin aan een grote opdracht; ik verzamel plaatjes. Plaatjes die ik op dit moment mooi en inspirerend vind. Geen plaatjes van andere huisstijlen of logo's, maar juist sfeerplaatjes waar mijn stijl en ideeën uit naar voren komen. Plaatjes met kleuren en lettertypes en structuren en technieken die ik wil gaan gebruiken. En als ik dan een hele stapel heb verzameld, dan ga ik schiften. Welke plaatjes laten eigenlijk precies hetzelfde zien? Daar kies ik de beste uit. Foto's met een kleur die niet past, hup eruit. Oh, ik heb nu nog echt een plaatje met een handwerktechniek nodig, nog even verder zoeken.

Zo ontstaat een sfeercollage, oftewel [ M O O D B O A R D ]. Het is nu de kunst om de plaatjes mooi te rangschikken, zodat het moodboard ook echt inspireert. Het moet een heerlijk beeld geven waarmee je meteen aan de slag wilt. 
Blank hout is ook iets wat ik op dit moment heel mooi vind, dus even naar de bouwmarkt gegaan en een plaat hout gekocht voor de achtergrond. Plaatjes erop geplakt en ik zoek ook altijd even een rijtje met de juiste kleuren erbij. Gekleurd papier, verfstalen uit de bouwmarkt of strengetjes haakkatoen werken altijd goed.
Dit is het resultaat. Hij staat al een tijdje in m'n kamer. En ik kijk er vaak naar. 
Dus vanochtend, nadat ik Pinterest afgesloten had, keek ik naar m'n eigen moodboard en schreef ik een to-do lijstje. Ik begin met een logo. Dat wordt stap één. 
Wordt vervolgd. 


Ik kan nog veel meer over sfeercollages, moodboards en kleurkaarten vertellen. In de online cursus die ik aan het ontwikkelen ben ga ik daar dus ook zeker aandacht aan besteden!

11 opmerkingen:

Colien zei

Mooi!! Bij de bloemschiklessen (3e en 4e jaars VMBO-leerlingen) komt het moodboard ook aan de orde. Als is het daar nog heel pril, snappen de meeste leerlingen wel wat de bedoeling is en komen er vaak heel leuke resultaten.
grtz.Colien

Linda Visser - van der Velden zei

Onwijs leuk om te lezen Eline, en ik snap ook dat het toch een van de lastigste opdracht is om het voor jezelf te doen :). Heel veel succes in dit creatieve proces! Groetjes, Linda

Studio Wien-art zei

Mooi! Ik zie alleen linksboven zwart als accent terwijl het rechtsonderaan best wat zwaarder wordt....ik ben heel benieuwd naar het logo.

Petra zei

Mooi Eline! Zo doe ik het ook vaak, met 'ouderwetse' plaatjes uit tijdschriften etc. Ik ben heel benieuwd naar je volgende stappen :-) Veel succes!

Petra L zei

Mooi Eline wat een mooi moodboard. Word er helemaal vrolijk van.


Lieve groet, Petra

Marleen zei

Ziet er ontzettend gaaf uit zo Eline!!
Vroeger maakte ik ook graag collage's... eigenlijk al heel lang niet meer gedaan.
Die van jou is top, de sfeer komt er heel duidelijk uit naar voren.
Lieve groetjes, Marleen

Christel zei

Mooi! Ik ging ook zo naar mijn vormgever; een bord met kleuren, met lettertypes, met woorden waar mijn bedrijf voor staat. Heerlijk voorbereiden voor mij en zij vond het prettig werken.
groet, Christel

Rensina Steursma zei

Wat een mooi moodboard!
Echt je eigen stijl ontwikkelen, bijzonder lijkt me.
Voor mijn schoolopdrachten moet ik ook altijd moodboards maken, altijd leuk om te doen.
Maar moet inderdaad ook minder op pinterest kijken en meer mijn eigen ideeën ontwikkelen.
Ga je blogje even bewaren voor het volgende project.

Unknown zei

I love it!

Miranda's Creative World zei

Wat een heerlijk combinatie. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Miranda's Creative World zei

Wat een heerlijk combinatie. Ben benieuwd naar het eindresultaat!