vrijdag 20 januari 2017

Indigo!


Tussen kerst en nieuwjaar deed ik een hele dag een workshop Japanse verf- en patroon technieken bij de Textielfabrique in Rotterdam. Het was een leerzame dag in het gezellige atelier van Maaike Gottschal, waar we vele proeflapjes vouwden, doorstikten, omwikkelden, afbonden en tussen latjes klemden (Google eens op 'Shibori' voor voorbeelden). We maakten een heus indigobad met echte indigo, wat heel nauw luistert; je moet alles precies goed afwegen, de temperatuur steeds bijhouden en vooral zo min mogelijk roeren want er mag geen zuurstof bij komen.
In de tijd dat de lapjes in het indigobad lagen, 'repareerden' wij oude spijkerbroeken met een Japanse patchwork/doorstik techniek (Google: 'Boro Sashiko'). 

Aan het eind van de dag konden de geverfde proeflapjes 'uitgepakt' worden. Dus alle touwtjes, latjes en knijpers eraf halen en dan, heel spannend, kijken wat het geworden is. Mijn proeflapjes waren stuk voor stuk heel leuk geworden en ik heb al een project bedacht waarin in ze ga gebruiken. Daarover binnenkort meer.
Indigoverven en afbindtechnieken alsmede tie & dye lijken zo jaren 70, maar ze zijn weer helemaal terug. Let maar eens op, in kleding- en interieurwinkels zie je het steeds meer.
En wat is indigoblauw toch een mooie kleur!

Stof afgebonden met knikkers erin

Het indigobad heeft een geelpaarse kleur en schuim aan het oppervlak

Alle pakketjes worden voorzichtig in bad gedaan

Geverfd lapje met knikkers

Geverfd gevouwen pakketje afgebonden met latjes

De gebruikte latjes worden ook mooi indigo

Het resultaat: rechtsboven: knikkers, rechtsonder: driehoek gevouwen met latjes, linksonder: cirkels doorgestikt en aangetrokken, linksboven: afgebonden met touw
Nog wat mooie weefsel met indigo die ik in het atelier van de Textielfabrique tegenkwam


 

11 opmerkingen:

Rimmie zei

Wauw wat bijzonder om te zien.
Ik wist niet dat het zo'n mooi effect gaf.
Dit geeft je vast weer inspiratie voor mooie patronen.

Groetjes

Rimmie

Colien zei

Heel gaaf!
grtz. Colien

Boukje zei

Wat leuk om te zien en helemaal leuk om mee te maken, 'k ben benieuwd wat je van de lapjes gaat maken!
Groetjes Boukje.

Eri zei

Wat ziet dat er mooi uit, ik ben benieuwd naar je nieuwe ideeën!
Groetjes, Eri

Marga zei

Prachtig is het geworden!!!
Indigo is idd een hele mooie kleur, ook een van mijn favorieten.
groetjes

GerJanne zei

Oh wat prachtig! En bijzonder wat je vertelt over de indigo...
Vroeger op school hebben we dit ook gedaan en dan natuurlijk met een vriendinnetjes thuis experimenteren. Zo leuk!
Jouw resultaten zijn fantastisch!
Groetjes,
GerJanne

Rensina Steursma zei

Oh wauwe wat leuk zeg!
Dat lijkt me ook wel een workshop om eens te volgen.
Maar tja er staat nog zoveel op mijn lijstje ;)
Fijn dat ik via jou een beetje kan meegenieten.

Gina zei

Dat ziet er allemaal weer prachtig uit ! Hoe knap dat je dat zo allemaal zelf kan maken en daar dan weer een nieuw idee uit laat groeien ! Veel succes met het nieuwe project! Groetjes, Gina

Antoinette van Schaik zei

Ik krijg inderdaad weer flash backs van zelf verven met tye and dye en vouwen. Met Indigo heb ik nog nooit geverfd, lijkt mij spannend. Leuk, ben benieuwd wat je gaat maken!

Jantine zei

Heel erg mooi! Leuk al die effecten!
Groetjes
Jantine

Creaellenknutselsite zei

stoer effect geeft dat
groetjes ellen