zondag 23 juli 2017

Sits stoffen in het Fries Museum


Nog tot en met 10 september is in het Fries Museum in Leeuwarden de geweldige tentoonstelling 'Sits' te zien. 

Beschrijving van de website van Crafts Council Nederland: Via de VOC kwam de Indiase sits, een exotisch, met bloemen beschilderd katoen, in de 17e eeuw voor het eerst in Nederland en al gauw ontwikkelde de stof zich tot mode-item. Niet alleen veroverde de sits het Nederlandse straatbeeld door het gebruik ervan in streek- en klederdracht, ook paste men het populaire katoen toe in het interieur. De vrouwenkleding in het Friese stadje Hindeloopen is het meest opvallend. Mede hierdoor heeft het Fries Museum een grote collectie sits. In de tentoonstelling Sits, katoen in bloei neemt het Fries Museum je met die uitzonderlijke collectie sitsen mee op een reis van India naar Hindeloopen, naar Indonesië en Japan.

Ik ben al jaren fan van de prachtige dessins en vooral de kleuren van de traditionele sits stoffen. Deze tentoonstelling is dus ook om te watertanden en zeker een dagje Leeuwarden waard!













7 opmerkingen:

Crealientje zei

Hallo Eline,
Wat leuk dat je dit met ons deelt.
Ik ga over 2 weken naar familie in Leeuwarden, kan dit dan mooi bezoeken.
Misschien een leuk idee om er een papierblokje van uit te brengen.
Zou perfect passen bij MD'S Kim's Buddy's.
Leuk om klederdracht poppetjes te maken.
Ook wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik heel blij ben.
In september komt de muis met allerlei leuke accessoires uit!
Super!
Staat genoteerd op mijn verlanglijstje:)
Bedankt voor de tip en tot volgende keer,
Groetjes Crealientje

Boukje zei

Hé wat leuk dat je weer in Leeuwarden was en je genoten hebt! Vorige keer was ook gezellig! :)
Groetjes Boukje.

GerJanne zei

Ha Eline,
prachtig zeg, die stofjes!! Hier in de kast ligt ene heleboel! Kom er nu niet aan toe om er wat mee te maken, want er is iemand die steeds van die leuke stansen ontwerpt die ik moet hebben en daar moet mee gewerkt worden....er schijnen weer heel leuke muizen ante komen met een garderobe....zucht...zo gaaf!
Lieve groet,
GerJanne

Happy Earl Grey zei

Wat een mooie tip, daar pak ik zeker de trein voor. Prachtig die prints en die kleuren, ik hou ervan. Bedankt voor de tip!
Groet El

Myriam zei

Prachtige prints!
Mij lijkt zo'n jurk wel zwaar om te dragen. Heel mooi, maar ik zou wel blij zijn wanneer ik haar op 't eind van de dag kan uittrekken, uiteraard met hulp van mijn hofdames. :)

Marleen zei

Wat een prachtige foto's heb je daar gemaakt Eline!
De stoffen en dessins zijn inderdaad erg mooi met de grote bloemen en de warme kleuren.
Lieve groetjes, Marleen

Dinah zei

Prachtig die kleuren en stoffen.. Vooral het rood ken ik wel een beetje uit het Hindeloops schilderwerk. En wij maar denken dat we hip zijn in onze tante betsy,lien en giel ed jurken.. hihihihi..

Lieve groet,dinah