dinsdag 23 mei 2017

Hoe werk ik? Schetsen


Ontwerpen begint altijd met schetsen, altijd. Ik gebruik dan een vulpotlood met zachte vulling, B meestal. En een gum, en een lichtbak die mijn vader lang geleden in elkaar timmerde; een houten kastje met een melkwitte plexiglas plaat erop. Er zit nog een oeroude TL-buis in die het echt nooit meteen doet...

Als ik bedacht heb wat ik wil gaan tekenen zoek ik voorbeelden van de echte dieren, dus ik zoek op walvissen, zeehonden, zeemeeuwen en zeepaardjes op Google afbeeldingen. Ik kijk naar de natuur, hoe ziet zo'n dier er eigenlijk uit? Wat zijn de belangrijkste kenmerken? Die vergroot ik uit en ik versimpel de vormen, maak ze liever, grappiger. Je moet in één oogopslag zien wat het is. En de houding moet goed zijn, en het beestje moet lief kijken. 

Wist je dat ogen het allerbelangrijkst zijn in een ontwerp? De plaats en vorm en grootte van de oogjes zegt alles. Door de plaats of vorm kan een gezichtje boos, verdrietig, blij, kinderlijk, oud, aandoenlijk of totaal mallotig worden. Mijn 'handschrift' is in al de jaren dat ik teken herkenbaar geworden. En dat komt vaak door de oogjes. Ik teken mijn oogjes altijd ovaal en helemaal zwart, geen lichtpuntjes, geen wimpers of wenkbrauwen, gewoon twee zwarte ovaaltjes.

Ik schets vele vellen vol, en trek veel schetsen op de lichtbak weer over om ze te verbeteren. Dan kies ik de beste uit en scan die in in de computer. Ik trek de lijnen over in het programma Illustrator, een tekenprogramma. En als de lijnen staan kan ik gaan inkleuren of wat er dan ook mee gebeuren moet.

14 opmerkingen:

Marleen zei

Geweldig leuk om te zien Eline!!
Je schetsen zijn al zo mooi... echt super knap.
Ook heel gaaf om zo de malletjes te zien, maar dan nog als tekening.
Het is echt ontzettend mooi wat je altijd maakt.
Lieve groetjes, Marleen

Boukje zei

Die bladzijden zijn al leuk, goed bewaren! Je hebt een mooie stijl, knap hoe je kunt vereenvoudigen en de dieren zo lief kunt maken!
Leuk dat we even mogen meekijken!
Liefs Boukje.

Mirjam Peppelman zei

Wauw ik vind jouw tekeningen toch altijd zo bijzonder mooi! Wat leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen Eline! Vast ook super schattig om ze te borduren ;-)

Yvonne zei

Hat super om het zo te zien, ik doe het je niet na. Ik ben helemaal weg van je collectie

Eri zei

Wat leuk om te zien hoe de "Eline beestjes" tot stand komen. De nieuwste collectie is ook weer TOP!
Groetjes, Eri

Crealientje zei

Leuk om te zien hoe je dat doet.
Lijkt me heerlijk als je je creativiteit zo kwijt kunt. Voor mij is dat kaartjes maken, heerlijk!
Ik hoop dat je ooit nog eens een serie wilt maken met muisjes.😍
Leuke feest muisjes b.v., of een schildpadje om in het water thema te blijven.
Ik ben fan. Ben iedere keer benieuwd wat een nieuwe serie weer brengt.
Bedankt Eline voor je leuke producten,mag ook wel een keer gezegd worden.
Geniet van het mooie weer!
Groetjes Crealientje.

Linda zei

Wat leuk om te zien hoe je zoiets doet, heel knap werk joh.
gr Linda

Judith zei

Heerlijk als je kunt tekenen en dit moois komt eruit waar heel de wereld mee aan de slag geaat. Wat een lekker gevoel moet dat geven. Super leuk om je schetsen zo te zien.
Groetjes van Judith

Angelique zei

Geweldig om te zien hoe je lieve diertjes tot stand komen. Knap als je zo kan tekenen en juist door de eenvoud zijn ze zo lief en fijn om mee te werken.
lieve groetjes Angelique

GerJanne zei

Super om weer te zien! Heerlijk lijkt me dat om zo te kunnen tekenen.
En grappig: ik schreef in mijn blogberichtje dat jij gereageerd had dat je de walvis voor het eerst gestanst zag en dat ik dacht dat jij thuis alles eerst stanste (om te kijken hoe het geworden was..) EN het bleek dat meer mensen dat dachten. Heb ik ze toch even uit de droom geholpen ;-)
Groetjes,
GerJanne

Aartje zei

Wat leuk om al het denk en schetswerk achter de stansen te zien. Het ziet er prachtig uit. Leuk om een tijdje in de keuken te krijgen.
Groeten, Aartje

Sarah zei

Heel tof om te zien!

Creaellenknutselsite zei

wat leuk om te zien hoe je stansjes tot leven komen ik heb inmiddels de zeehond en de andere diertjes in huis ze zijn weer top
groetjes ellen

Linda Visser - van der Velden zei

Heel leuk weer om te zien hoe de schattige diertjes 'geboren worden' :). Groetjes, Linda